Status fra Biotop og plantehold.

 


Biotop:

Det er et af mine sidste besøg på biotopen, som jeg har fulgt i knap 5 måneder nu og jeg kan fornemme foråret, en travl tid for planter og dyreliv. Datoen siger d. 29.4.21 og temperaturen er netop idag kun 8 grader. Foråret er her, med varme dage ind i mellem, men der er stadigvæk flest kolde dage og ifølge meteorologerne lader det til at blive den koldeste April måned i 30 år. Den danske bøg, er først i April (d.11.4.21) sprunget ud, de andre træer og buske følger så småt efter. Biotopen bliver dag for dag mere grøn og frodig. På min gåtur igennem biotopen tog jeg nogle billeder af planter der bebuder foråret. 



Jeg så blandt andet anemoner, som netop nu gør lysningen frisk med sine hvide og grønne farver. På skranterne af dalen, vokser fine små vorterod, som med sin gule farve byder solen velkommen. Brændenælder og tidsler vokser hurtigt nu og inden længe bliver det svært at komme ned til bækken, uden at blive brændt af brændenælder eller stukket af tidsler. Hvidtjørnen har fine små skud af blade, som snart springer ud. Hvid-el og Spids-løn har store knopper, som inden længe folder sig ud og giver skoven et lysegrønt skær. Bænkebidere gemmer sig under barken på en gammel hullet og rådnet træstamme, som også er levested for andre hvirvelløse dyr f.eks. tusindben og skolopenders. Jeg ser spor fra en hjort på den mudrede bred ned til bækken og hører fuglene fløjte trods denne kolde forårsdag. 



Plantehold:

Jeg har tidligere (i Marts) fået plantet kartofler, squash, solsikker, græskar, gulerødder og rødbeder om og sat dem udendørs. Kartofler, solsikker og bønner er plantet i krukker som står i drivhus. Gulerødder, rødbeder, squash og græskar er plantet helt ud under åbent himmel. Det er lykkes mig, at udplante nogle få spirer af gulerødder og rødbeder, selvom disse planter umiddelbart ikke kunne forspires. Dog har jeg bygget et minidrivhus til disse planter. Jeg har sat et tændt stearinlys ud i minidrivhuset, som skal holde det frostfrit, så planterne får de bedste betingelser for at vokse. Om dette lille forsøg virker vil tiden vise.


Nu i skrivende stund er det så blevet spidst i April og mange af mine spire processer ser ud til at være gået i stå eller helt stoppet med at vokse. Det er i sandhed et trist syn, men en ny begyndelse er på vej. Jeg har derfor sået nye gulerødder, rødbeder, solsikker, bønner og squash på friland. Udetemperaturen steget lidt, men nætterne er endnu ikke frostfrie, selvom vi om få dage befinder os i Maj måned. De mange nye spire processer er kommet godt fra start og mit håb, om et godt høstudbytte er atter lysegrønt. Kartoflerne er blevet kæmpe store og omtrendt 50 cm høje. De nye solsikker spirer frem overalt og har en højde på ca. en trejdedel af de første solsikker. Rødbedernes og gulerøddernes små kimblade kan anes over jorden, og skal inden længe lues, så de ikke står for tæt. Bønner og squash spirer ikke helt endnu men over tid tror jeg på at de kommer. 



Indendørs spirer håbet også igen. Her er det lykkes mig, at spire den ene avocado, der efterhånden har en højde på 35 cm. Mangoen spirer også, men er langt fra kommet så godt frem som avocadoen. Jeg  er muligvis kommet til at vende kernen forkert da jeg satte den i jorden. Det er som om den vokser ned ad, og jeg tænker at den er ved at lave sine rødder først, for først derefter at sende en spire opad mod lyset. Så også her er jeg ude i et eksperiment og vil lade tiden komme planten til gode. Busk bønnen som blev plantet under sidste seminarium, er spiret og er blevet til en stor plante på ca. 30 cm. som snart skal plantes ud på friland. Jeg venter dog lige med dette til nattefrosten er forsvundet. Den helt store overraskelse står vaniljen dog for. Vaniljen som er korn fra mine køkkenskabe, har spiret og to bitte små kimplanter kan anes, hvis man ser nøje efter. Det bliver spændende at følge det næste stykke tid. 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Plantehold

Projekt snegl