Dyrehold

Mit dyrehold kommer til at bestå af snegle, af arten Fulica jaidazi, som bliver forholdsvis store snegle med et skjold på ca. 15 cm. Disse snegle bevæger sig langsomt og bliver brugt som kæledyr eller som en slags terapi i forbindelse med diagnoser. Mange børn er fascineret af snegle og deres rolige bevægelser. 

Målgruppe: 

Jeg tænker at snegle vil passe godt ind i dagtilbud mere specifikt for børn i børnehaven som er min målgruppe for dette dyrehold. 

Behov:
Ved at have et dyrehold får både børn og pædagoger mulighed for at lære at omgås, drage omsorg, tage ansvar for et dyr samt at lære dyret og sig selv at kende (Ejbye-Ernst N. og Stokholm D. 2015, s. 110). Børn med særlige udfordringer findes i mange af nutidens daginstitutioner, dette gør sig også gældende i den børnehave, hvor jeg arbejder. Jeg påtænker at medbringe sneglene til forskellige aktiviteter, men at de hovedsageligt vil opholde sig på min privatadresse. Jeg håber at børnene i min institution vil tage godt imod sneglene, lære noget af forløbet, drage omsorg, tage ansvar og vise interesse for sneglene. 

Mål:
Med udgangspunkt i Fulica Jaidazi snegle, vil jeg give børnene mulighed for at tilegne sig en bredere naturfaglig viden omkring snegle. Jeg vil se nærmere på deres levevilkår, deres anatomi og deres plads i økosystemet. Hvad lever de af? Hvor lever de? Hvor store kan de blive? Hvor stærk er en snegl? Hvor hurtigt bevæger sneglen sig? Hvem er deres fjender? osv.  
Jeg vil forholde mig nysgerrigt til, om sneglene kan gøre en forskel for børn med udfordringer. Kan sneglene måske benyttes som en form for afstressning for disse børn? 

Placering og indretning af dyrehold:
Jeg har valgt at holde snegle og håber at kunne bruge dem både professionelt og privat. Til dagligt er de i et terrarie som står på min privatadresse, men jeg vil under forløbet tage dem med på arbejde, så børnene i min børnehave gruppe får et forhold til dem. Jeg vil lave forskellige aktiviteter med sneglene og børnene, som skal give børnene en større naturfagligviden omkring snegle og deres levevilkår.

Terrariets bund er dækket af ca.10 cm tykt, luftigt og blødt lag af kokosmuld, der skal fungere som både faldunderlag og rede/hule. Sneglene ynder at grave sig ned i den bløde muld, så det er vigtigt at laget af kokosmuld er så tykt at sneglens hus kan dækkes. I terrariet har jeg lagt en sepiaskal, som er calcium  der hjælper sneglen med at opretholde et flot og stærkt skjold. Sneglene er af arten Fulica Jaidazi og bliver med tiden ret store (ca. 15 cm i skjoldet), derfor er det muligt at jeg undervejs i forløbet skal skifte til et større terrarie. 

Naturfaglige begreber:
Jeg vil komme ind på snegles anatomi: Hvad er sneglens hus? Hvor sidder sneglens øjne? Har en snegl nogle ben? osv. og på denne måde udvide børnenes naturfaglige viden omkring snegle. Desuden vil jeg kigge på naturfaglige begreber som vidensformer, lave observationer,  undersøge, klassificere og biodiversitet. 

Billedet er fra https://www.skoven-i-skolen.dk/content/snegle-1


Læringstegn: 
Jeg vil holde øje med om børnene bliver mere nysgerrige og spørger ind til sneglene. Benytter og udvider børnene deres narturfagligesproglige kompetencer? Synger de med på sange omkring snegle? Kan børnene kende forskel på forskellige arter af snegl? Udviser børnene en interesse for forløbet med sneglene? Desuden vil jeg kigge efter om børnene med særlige udfordringer finder ro i sneglenes selskab og efterspørger de dem selv?  


Litteraturliste:

Ejbye-Ernst, N. og  Stokholm D. (2015): Natur og udeliv: uderummet i pædagogisk praksis. (s.109-181)

Kommentarer

  1. Hej Jannie, var lige forbi din blog det ser spændende ud og det bliver spændende at følge med i dit arbejde med sneglehold og jeg synes du har nogle gode overvejelser over valget. Du kan evt. lade dig inspirere af Malene og Julies dyrehold med vinbjergsnegle i det kommende arbejde: https://julieogmalenesnaturblog.blogspot.com/

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Is dekoration og is lygter.

Der er forår i luften.

De sidste 4 dyr - Biotop