Vulkaner i baghaven - K4 aktivitet

Jeg vil gerne lave en aktivitet der passer til læreplanstemaet natur, udeliv og science. Mere specifikt temaet science, da jeg syntes det er spændende at arbejde med og giver mange muligheder for læring. Samtidigt er det et tema som ikke får ret meget fokus i på min arbejdsplads i en børnehave, hvilket jeg gerne vil være med til at sætte mere fokus på, da jeg ser muligheder for progression, observation, undersøgelse og eksperimenter. 

Målgruppen for dette eksperiment er 3-6 årige børnehavebørn og målet er at børnene forundres, stiller spørgsmål og at vække deres nysgerrighed i forhold til science.

Til dette eksperiment skal der kun bruges helt almindelige ingredienser, som findes i de fleste køkkenskabe og haver. Effekten af dette eksperiment er sjovt og sejt - noget der vil fange de fleste børns opmærksomhed. https://www.experimentarium.dk/kemi/eksperiment-lav-en-vulkan/ 

Du skal bruge:

  • En tom sodavandsflaske
  • En balje/spand fyldt med jord eller sand
  • En kande
  • En tragt
  • Natron
  • Lagereddike ca. 3 dl.
  • Rød frugtfarve ca. 5 dråber
Sådan gør du:
  • Den tomme sodavandsflaske stilles ned i baljen med jord. 
  • Dæk flasken til med jord, så halsen stikker en lille smule op over jorden. 
  • Hæl natronen ned i flasken. Til dette bruges tragten, så det er lettere at ramme.
  • Bland eddike og frugtfarven i kanden.
  • Hæld den farvede eddike ned i sodavandsflasken.
  • Når natronen og eddiken blades går vulkanen i udbrud - nyd det!


Tips: 
Natrons kemiske navn er natrium hydrogencarbonat og når det blandes med eddike, der er en svag opløsning af eddikesyre, dannes der kuldioxid og dermed opstår der en masse bobler i væsken, som vil får flasken til at skumme over - vulkanen går i udbrud. Denne reaktion slutter, når der ikke er natron eller eddike. Prøv eventuelt at tilsætte lidt opvaskemiddel i væske blandingen inden den blandes med natronen. Hvad tror du der sker nu?

Vi gravede flasken ned i en bunke sand og tilsatte lidt opvaskemiddel til væsken resultatet ses i videoen herunder.



Den eksperimenterende tilgang kendetegnes iflg. Østergaard ved at være undersøgende, observerede, at opstille hypoteser og afprøve disse, at varierer forsøgsbetingelser, at forudsige, at designe/planlægge, at bruge redskaber/udstyr, at drage konklusioner og at konstruere (Ejbye-Ernst N og Stockholm D. s.203).
Denne tilgang sig gældende i dette eksperiment. Hvis har børnene har kendskab til vulkaner, vil de kunne forudsige, hvad der sker, men har de derimod aldrig set eller hørt om en vulkan før, vil dette eksperiment virke spændende, overraskende, sjovt og sejt. 
Hvis børnene inden eksperimentets udførsel inddrages i overvejelser om, hvad der kan ske,  er de mere engagerede i resultatet skriver Ejbye- Ernst N. (Ejbye-Ernst N og Stockholm D. s.206).



Litteraturliste:

Ejbye-Ernst N og Stockholm D.(2015), Natur og udeliv, uderummet i pædagogisk praksis. (s.182-212)

Kommentarer

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette, kiggede lige forbi, det ser spændende ud med vulkan aktiviteten. Hvad tænker du om børnenes læringsudbytte?

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Is dekoration og is lygter.

Der er forår i luften.

De sidste 4 dyr - Biotop