Status nyt fra biotop, dyrehold og plantehold.

Biotop:

Forårets komme er langt om længe her og solen har fået mere magt. Træer og buske har fået spæde knopper og støvrakler. Det er et stykke tid siden at jeg har været forbi min biotop, så det var helt rart at kunne fornemme at foråret er på vej. Solen, den blå himmel, den kølige luft, fuglestemmer og en rislen i bækken, får mig til at føle at foråret er kommet. Jeg må konstatere at området stadigvæk er sumpet efter efterårets og vinterens våde måneder. Iført gummistøvler går jeg på jagt efter forårs tegn og fandt spæde knopper, støvrakler og små spire i skovbunden.


 

Dyrehold:

Jeg har haft de afrikanske kæmpe snegle i en måneds tid nu og jeg har lært dem bedre at kende. Mit kendskab til dem inden dyreholdsopgaven var begrænset eller retter så anede jeg faktisk ikke at der fandtes så store snegle. Deres rolige bevægelser fascinere mig og jeg kan godt forstå at de også bliver brugt på plejehjem som kæledyr. Jeg kan sidde længe bare og observere dem og deres færden. Det tog lidt tid før, jeg følte for at have dem i mine hænder. Jeg skulle lige overvinde følelsen af at have noget slimet i min hånd, men overraskende nok så var de ikke så slimede som forventet, de føles blot lidt kolde. En underlig og sjov sitrende fornemmelse fremkommer når sneglen slikker på huden. Denne fornemmelse kan beskrives lidt, som følelsen af at en kat slikker på dig med sin tunge, blot i meget mindre format. 

Jeg har haft sneglene med til forskellige aktiviteter i børnehaven, til stor glæde og forundring for både børn og voksne i børnehaven. Vi har undersøgt, observeret, sanset, lavet et væddeløb og en styrkeprøve med sneglene. Alt dette kan du læse mere om i de tidligere indlæg på bloggen.

Mine snegle er blevet fodret med forskellige grønsager, her kan nævnes grønkål, tomat, peberfrugt, søde kartofler, hjertesalat, æble, melon, squash og agurk. De er vilde med agurk, peberfrugt, sød kartoffel og squash. Det undrer mig, at de først spiser skrallen på agurk og squash, for derefter at spise det lyse frugtkød. Deres afføring har samme farve som det de har spist f.eks. er det orange efter de er blevet fodret med søde kartofler og grønt efter squash og agurk. Dette vækker også stor undring hos børnene i børnehaven. Observere jeg sneglene nøje, når de spiser, kan jeg følge starten på fodret vej igennem den lyse snegl. Jeg kan ane det grønne skral fra squashen glide, op imellem de to store tentakler øverst på sneglens hovede, derefter glider skrallen videre i sneglens tarmsystem, ude af syne for mit blotte øje. 

Jeg har vejet og målt sneglene, for at holde øje med om de vokser og for at synliggøre denne udvikling for børnene og som status nyt her på bloggen. Det ses i skemaet at sneglen Wilma er vokset mest. Den har både taget mest på i vægt og skjoldet er vokset 1,5 cm, hvorimod Ejgil og Freddy følges pænt ad.


Plantehold:

Mange spire processer er kommet godt fra start. Næste alle frøene jeg har fundet i køkkensskabe og fra frøposerne er i fuld gang. Det går hurtigt og de skal plantes om eller i potter inden længe. Jeg har endda måtte plante nogle enkelte frø udendørs selvom udendørs temperaturen ikke helt optimal til udplantning af forspirede planter endnu. Dette er med en risiko for at disse spire går tabt, men de voksede for hurtigt indendørs til at jeg kunne have dem stående i lang tid endnu. Det drejer sig om gulerødder, rødbeder, græskar og squash planter. Jeg har plantet dem i højbede og bygget et lille drivhus af plastik omkring, som jeg håber er nok til at de overlever trods de lave udendørs temperature. 

Fra mine vilde frø er det kun de to græsser som har formået at spire indtil nu. Hos grankogle, hasselnød og rosenknop er spireprocessen endnu ikke kommet igang, hvad det skyldes kan jeg kun gisne om. En af grundene kunne være den tykke beskyttende skal på af hasselnødden, som  udsætter spiringen af frøet, til de helt rette forhold er til sted. Det kan ligeledes være at disse spirings processer kræver meget længere tid end for andre frø eller at frøene simpelhen ikke var modne eller blot var dårlige og ikke brugbare, da jeg fandt dem. 

Vaniljen fra køkkenskabet er ej hellere kommet fra start, hvilket kan skyldes at det oprindeligt er en eksotisk plante fra fjerne himmelstrøg, som trives bedst i et tropisk klima, hvilket ikke findes i mit hjem. Karsen er hurtigt kommet fra start og er for længst spist, så en ny omgang er sat til spiring. Mango og avocado har spiret via fugtigt køkkenrulle og er klar til at blive plantet i jorden. Solsikker og kartofler er klar til at komme i potter. 




Men mit forsøg med bønnen er ikke gået helt som forventet. Tanken var hver dag at lægge en ny bønne ned i et glas med fugtigt vat, for på den måde at kunne følge spire processen dag for dag. Men det har vist sig at bønne nr. 1 og bønne nr. 2 ikke er nået særligt langt i deres spire proces og er således blevet overhalet af bønne nr. 3, 4 og 5. 
Bønne nr. 4 er den bønne som er kommet aller længst i processen. Den er ca. dobbelt så stor som nr. 5. Bønnerne har åbnet sig og har sat deres første kimblade og er dermed godt på vej til at blive en voksen plante. Jeg tænker at spirings processen hos bønne nr. 1 og 2 om muligt er gået i stå, fordi jeg har drejet glasset med bønnerne, så den sidst såede bønne har fået mest muligt dagslys, og således er spire processen sat lidt i stå. Jeg vil derfor inden længe plante bønnerne ud eller om, så de får bedre vækst betingelser.




Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Status fra Biotop og plantehold.

Plantehold

Projekt snegl